Information från närboendemöte Lovön
Den 25 mars höll FRA och Fortifikationsverket ett gemensamt möte för att informera närboende om aktuella byggprojekt. Här finns svar på de frågor och synpunkter som framfördes samt en sammanfattning av mötet.
Information från FRA
Kommunikationschef Ola Billger inledde med en kort omvärldsbeskrivning. FRA ser tillbaka på en period där säkerhetsläget har blivit värre på olika sätt.
Hot kommer från olika håll, men hoten flätas också in i varandra på ett sätt funnits tidigare. Till exempel använder andra länder sina kontakter för att kontakta svenska gängkriminella.
Det amerikanska presidentvalet har skapat många frågetecken. Kriget i Ukraina går in på sitt fjärde år. Oavsett hur det slutar är det FRA:s bedömning att Ryssland fortsatt är ett hot mot Sverige.
Vägavstängning
Avstängning av väg 825 Rörbyvägen genom FRA:s området ligger nära i tiden.
I februari fattade regeringen beslut i överklagandet av avstängningen av Rörbyvägen. Beslutet innebär att överklagandet avslås. En rättsprövning pågår i Högsta förvaltningsdomstolen efter en begäran om inhibition. FRA kan därför inte meddela om något exakt datum för när vägen stängs av. Avsikten är dock att vägen kommer att stängas av före sommaren.
Avstängningen har förberetts till exempel genom att nya grindar har satts upp på var sida om vägen. Dessa har ännu inte aktiverats.
När vägen stängs av kan privatbilister inte passera genom området. SL-bussarna kommer fortsatt att få köra genom området under en begränsad period. I första hand under sommaren.
När beslutet är klart kommer information att skickas via Fortifikationsverkets maillista. Den som önskar vara med på listan, mailar till info@fortifikationsverket.se och uppger att man vill ha informationsmail om byggen runt FRA:s anläggning samt att man ger sitt medgivande att Fortifikationsverket får lagra mailadressen i detta syfte.
Övrig information
FRA informerar om att ett parkeringshus som planeras att byggas öster om FRA. Det kommer till största delen att vara över jord. Tanken är att det ska döljas inne i skogen, och att det kommer att vara mindre synligt i landskapsbilden är stora parkeringsytor med bilar. Fortifikationsverket har avtal med Ståthållarämbetet för att kunna använda marken och det ligger utanför skyddsobjektet.
FRA kallar till nytt möte, eventuellt före sommaren annars direkt efter. FRA vill ge löpande information till närboende i så stor mån som bara går.
Information från Trafikverket
Niclas Broberg från Trafikverket berättade om planerade trafikåtgärder. Det har gjorts en utredning för att förbättra säkerheten på väg 125. Hänsyn har tagits till att vägen är belägen i känslig och skyddsvärd natur. Till följd av att väg 825 stängs av har åtgärder planerats för omledningsvägen som i dag har smala sektioner där det är svårt att mötas.
Åtgärd 1: Skapa åtta mötesplatser med 200 meters avstånd.
Åtgärd 2: Förstärkningar av vägkant.
Åtgärd 3: Timglas, en bil i taget får komma förbi och man skapar växeltrafik. Åtgärden är aktuell vid Rörby gård.
Åtgärd 4: Mindre korsningsåtgärd vid Lovö kyrka i form av skyltning och refug.
Trafikverket välkomnar synpunkter och inspel från närboende gällande till exempel bästa placering för mötesplatser för vägen mot Lovö kyrka där vägen ska säkras för att skapa en säker väg. Trafikverket kommer att genomföra olika undersökningar. Även här välkomnas synpunkter från närboende. Tidplan är ännu inte klart. Om projektet klassas som ”Små och okomplicerade åtgärder” kan processen gå snabbare.
Information från Fortifikationsverket
Fortifikationsverket presenterade den nya sträckningen av den kombinerade gång-, rid- och cykelvägen. Den har justerats utifrån synpunkter från närboende.
Det är viktigt att komma ihåg att det vi ser i dag är en arbetsplats och det kommer inte alltid att se ut så. I gestaltningsplanen finns planer på till exempel återplantering av träd och det ska bli en integrerad miljö.
Information från Trafikförvaltningen Region Stockholm
VR kör busstrafiken på uppdrag av Region Stockholm. De kommer att undersöka vilket som är den bästa lösningen för busstrafiken utifrån förutsättningarna och analysera hur resandet ser ut på sträckorna. De berättar också att busslinjer inte dras in på landsbygden.
Svar på frågor och synpunkter från mötesdeltagare
Förslag från deltagare att använda skogsvägen efter Barkarby för alternativ trafik.
Trafikverket äger inte den vägen, så det är inte en lösning.
För att förenkla trafiksituationen på morgonen, kan inte alla FRA-anställda använda vägen vid Orangeriet i stället?
Jo, i och med avstängningen kommer FRA:s medarbetare att åka vägen från Orangeriet.
Går det att avvakta avstängningen av vägen tills mötesplatserna är klara?
Nej, planen är att vägen stängs av under våren 2025.
Finns det möjlighet att åtgärda östra vägen från Ekerövägen till FRA. Även här är det trångt att mötas.
Trafikverket tar med sig den frågan och ser om det går att göra något.
Varför har Trafikverket inte gjort något förrän nu?
Trafikverket behövde avvakta att allt är beslutat och klart innan man kan köra igång.
Vid backen i Rörbyvägen fastnar bussar ett antal gånger under vintern. Finns det någon plan för det?
Trafikverket kommer att titta på detta och liknande problem.
Trafikverket har en etableringsplats vid Rörby gård, där tung trafik inte kan svänga in. De har använt vägen genom FRA. Hur ska det ske i efter avstängning?
Vi tar med oss frågan.
I händelse av olycka eller liknande, kan FRA öppna om den andra vägen blockeras på något vis, eller är vi instängda?
FRA kommer att släppa fram blåljus och om det finns specialfordon som inte kan åka på vanlig väg.
Var ligger frågan om beslut om eventuell inhibition?
FRA: Det senaste vi vet är att Högsta förvaltningsdomstolen fått in en sådan begäran och att den ska behandlas skyndsamt.
SVOA håller på med ett stort projekt för att dra en huvudvattenledning längs vägen. De kommer att bygga 2026–2028, kan man samprojektera detta och samtidigt bredda vägen?
Trafikverket tackar för informationen och ska kolla upp det.
Marken runt kyrkan är gammal sjöbotten och bärigheten är dålig.
Bärigheten kommer inte att åtgärdas i nuläget.
Bra att fler myndigheter är med på mötet. Kan Länsstyrelsen vara med på nästa möte?
Denna typ av forum är inte aktuellt för Länsstyrelsen.
När FRA:s medarbetare inte längre åker med bussen, finns det en risk att linjen dras in?
Busslinjen har även andra intressenter. Till exempel arbetspendlare och skolbarn och har därför ytterligare syfte. Busslinjer på landsbygden dras inte in.
När är cykelvägen farbar?
Den är farbar nu.
Prioriteras cyklister prioriteras framför till exempel gångtrafikanter och ridande?
Nej. FRA har vid ett flertal tillfällen sagt nej till att asfaltera grusvägar där cyklister rör sig, för att hastigheten inte ska bli för hög. För FRA är det viktigare att alla kan ta sig runt området än att cyklister ska kunna cykla snabbt. Den nya cykel-, rid- och gångvägen har byggt av hänsyn till dem som bor på Lovön.
Vem har väghållningsansvaret för den tillfälliga vägen?
Det har Fortifikationsverket.
Många taxibilar eller leveranser som ska till FRA går istället till Rörby 27 och Rörby 23.
FRA kollar och återkopplar.
Hogsta gård har ansökt om skyltning för Hogsta gård.
Trafikverket kan ta kontakt och be dem skynda på.
Kommer ytterligare expansion av FRA?
Det är omöjligt att säga i dagsläget. FRA får också hela tiden nya förutsättningar utifrån rådande omvärldsläge.
Finns det möjlighet för närboende att se hela eller delar av gestaltningsplanen?
FRA tar med frågan till nästa möte.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 april 2025